2019-08-11 15:24Press releases

Meniga tillsätter Åsa Bengter som ny VP Rewards och landschef Sverige

Åsa BengterÅsa Bengter

9 AUGUSTI, 2019 Stockholm / London - Meniga Ltd (www.meniga.com), en global leverantör av digitla lösningar för personlig ekonomi, tillkännager idag sin rekrytering av Åsa Bengter. Åsa kommer att leda Menigas Cashback-Rewards affärsenhet och även ingå i Menigas ledningsgrupp som VP of Rewards. Åsa kommer att vara baserad i Stockholm, Sverige. Samtidigt kommer Aage Reerslev, tidigare VD och grundare av Wrapp, att ta en ny roll som en del av Menigas Advisory Board.

Efter förvärvet av Wrapp i början av året har Meniga snabbt expanderat sin Cashback-Rewards-plattform som är den största i sitt slag i Norden. Flera av regionens ledande banker har anslutit sig till plattformen för att kunna erbjuda sina digitala bankanvändare personliga cashback-belöningar (Rewards) från deltagande handlare som använder plattformen för marknadsföring (Performance Marketing). Menigas Rewards team i Stockholm och Helsingfors är nu 40 personer starka och växer snabbt.

”Under 2019 har Meniga sett en ökning i bankers intresse av att kunna erbjuda cashback-belöningar som en del av deras kunders digitala bankupplevelse. Med Apple och alla ledande utmanande banker, som Monzo och Revolut, vilka nyligen införde cashback-belöningar och andra lojalitetslösningar på marknaden, försöker de etablerade bankerna hitta ett snabbt svar. Utnämningen av Åsa Bengter till ledare för Menigas Rewards team är ett kritiskt steg i denna period av snabb tillväxt. Åsa har en bred och varierad erfarenhet kring digitalt ledarskap och vi är mycket säkra på att hon kommer att bli framgångsrik i rollen.”, Säger Georg Ludviksson, VD och medgrundare av Meniga.

Åsa har mer än 15 års erfarenhet av digital produktutveckling, förändringsarbete, försäljning och digital marknadsföring och har bland annat varit VD för två Schibsted-ägda e-handelsföretag. Hon har bred erfarenhet av att sälja digitala marknadsföringsprodukter till leverantörer och har ett starkt track record inom produktledning och UX-ledarskap.

”Jag är mycket motiverad att bli en del av Meniga och leda Rewards teamet i Stockholm. Jag har stark tillit till Menigas uppdrag att hjälpa banker utveckla sina kunders användarupplevelse i deras mobilbank utöver enkla bankfunktioner och smarta, datadrivna råd. Personliga cashback-rewards som hjälper människor att öka sin köpkraft och spendera smartare är kärnan i denna resa och är en av de snabbast växande och mest lovande nya tjänsterna inom digitala banktjänster. ”, Säger Åsa Bengter, ny VP of Rewards på Meniga

Aage Reerslev, grundare och tidigare VD för Wrapp, kommer samtidigt att avgå från sin operativa roll och gå in i Menigas ledande rådgivande Advisory Board tillsammans med fintech-branschexperter som Chris Skinner, Duena Blomstrom och Bradley Leimer.

”Det här är den perfekta tiden för mig att avgå nu när processen att sammanföra Wrapp och Meniga är nästan klar. Vi har arbetat hårt under det senaste året för att kombinera det bästa från båda världar och framtiden är extremt ljus för Meniga och Cashback-Rewards produkten. Efter att ha lett Wrapp i många år känner jag mig säker på att överlämna facklan till Åsa och Menigas Rewards-team. Jag ser också fram mot att fortsätta stödja företaget i en rådgivande roll”, Säger Aage Reerslev, grundare och tidigare VD för Wrapp.

”Aage har varit avgörande för Wrapps resa och inrättandet av belöningsidén som är grunden för Menigas Rewards plattform. Han har dessutom varit med i processen kring fusionen av de två företagen och att sätta strategin framöver. ”, Tillägger Georg Ludviksson, VD för Meniga

För internationella medieförfrågningar,

Vänligen kontakta Andy O’Keeffe / Andrew Skinner

andy@deliberate-pr.com / andrew@deliberate-pr.com

+44 207221 1540 / +44 7930 408 224

Om Meniga

Meniga är världsledande inom digitala banklösningar. Menigas prisbelönta produkter har gjort det möjligt för världens största finansiella institut att dramatiskt förbättra sin online och mobila digitala miljö och berika kundupplevelsen för över 75 miljoner digitala bankanvändare i 30 länder. Menigas produktportfölj inkluderar personlig ekonomihantering, automatiserade realtidsmeddelanden, prognosanalys och personlig anpassad teknik, cashback-belöningar och analys av konsumentdata. Meniga tilldelades "Best of Show" vid Finovate Fall 2018, Finovate Europe 2011, 2013, 2015 och 2018, "Best Company" på European FinTech Awards 2017 och presenterades på FinTech50 2014, 2016 och 2017. Menigas kontor finns i London, Reykjavik, Stockholm och Warszawa.

About Meniga Rewards

Wrapp is The New Standard of transaction-driven marketing. Users’ connect their payment cards and in return, Wrapp gives cash-backs meaning real money. Simply put, we put purchasing power in the hands of consumers, and meaningful performance marketing in the hands of brands. As an outcome there will be true loyalty, increased frequence and engagement. Insightful real-time transaction data packaged into analytics! In December 2018 Wrapp was aqquired by Meniga, https://www.meniga.com, and the merger process is ongoing. The ambition is clear, to create a powerhouse in Fintech who stands on multipule business legs where the Cashback Rewards platfomr and Real-time transaction data will be the key ingredients in the Performance Marketing offer.

Meniga Rewards Support
Therese Lundquist